KNRM Dordrecht

De KNRM redt mensen op zee en op het ruime binnenwater in Nederland. Snel, professioneel en kosteloos. De KNRM wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen.
  1. In de avond van vrijdag 6 juli  worden de vrijwiligers van KNRM reddingstation Dordrecht gealarmeerd voor een aanvaring op de Nieuwe Merwede.Tussen Werkendam en de Kop van ’t Land zijn twee binnenvaarttankers met elkaar in botsing gekomen. De brandweer met blusboot Zuid-Holland Zuid, Rijkswaterstaat met de RWS 71 en KNRM Dordrecht met de reddingboot KBW 1910 rukken uit ter assistentie. Ook HEBO komt ter plaatse om eventuele lekkage van gasolie op te ruimen. Er zijn gelukkig geen slachtoffers. Er is wel stevige materiele schade bij de schepen, maar gelukkig blijken de bunkerruimen nog dicht en is er geen lekkage . De KBW 1910 verleent hand- en spandiensten aan de brandweer en blijft stand-by tot de beide tankers aangemeerd liggen in de haven van Werkendam. In de haven van Werkendam staat de Politie te Water klaar om verder onderzoek te doen naar de oorzaak van de aanvaring. Tegen middernacht ligt de KBW 1910 weer in het boothuis.  
  2. De warme zomerse eerste dag van de maand juli heeft ervoor gezorgd dat de reddingboten van KNRM-reddingstation Dordrecht het vlak goed nat hebben gehouden. De reddingboten Tjepke Ekkelboom en KBW 1910 voeren uit om schepen en bemanningen in nood te helpen. De eerste melding komt rond negenen in de ochtend binnen. In de Bergsche Maas, bij kilometerraai 234, ter hoogte van Waalwijk, ligt aan de linkeroever een jachtje voor anker, deels in de vaarweg. Een passerend schip vindt dit vreemd en slaat alarm. De reddingboot KBW 1910 en patrouillevaartuig RWS 71 varen uit om onderzoek in te stellen en het jachtje veilig te stellen. Aanvarend krijgt de KBW 1910 het verzoek om direct de steven te wenden naar een zinkend schip in de Aakvlaai. De RWS 71 zet door naar de Bergsche Maas. Aan boord van het jachtje wordt de bemanning door de mannen van Rijkswaterstaat gewekt. Het blijkt dat het jacht aan de oever geankerd lag. Het anker begon echter te krabben waardoor het jacht, met een slapende bemanning aan boord, naar het midden van de rivier was gedreven. Gelukkig allemaal goed afgelopen.De KBW 1910 is inmiddels ter plaatse in de Aakvlaai. Daar ligt inderdaad een deels gezonken motorboot. Dit schip blijkt echter al op de zaterdagavond gezonken te zijn. De bemanning van het schip had hun persoonlijke bezittingen van boord gehaald en waren naar huis gegaan, het motorschip onbeheerd achterlatend. Voordat de vrijwillige redders met de berging van het schip kunnen beginnen wordt de reddingboot naar het Gat van de Noorderklip gedirigeerd waar een schip aan de grond gelopen is. Nadat de reddingboot het jacht van de plaat gesleept heeft constateert de bemanning van de reddingboot dat er in het Gat van de Noorderklip nog een schip vastligt. Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat ontfermen zich inmiddels over het gezonken schip in de Aakvlaai. De KBW 1910 gaat naar deze tweede stranding en een opstapper wandelt naar het hooggelegen schip. Het schip is gehuurd en de schipper van de KBW 1910 neemt contact op met de verhuurder. Deze geeft aan zelf voor de berging van het bootje te zullen zorgen. De KBW 1910 vervolgt daarna haar weg terug naar het boothuis. Als de KBW 1910 weer helemaal uitrukgereed in haar boothuis ligt en de vrijwilligers naar huis zullen volgt er een alarm voor de Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord.Op de Lek bij Streefkerk zijn watersporters met elkaar in aanvaring gekomen. Drie kinderen lopen hierbij verwondingen op. Terwijl de Tjepke Ekkelboom op weg gaat komt het bericht dat alle slachtoffers inmiddels aan de wal zijn gebracht en door ambulancepersoneel worden nagekeken.Hierop kan de Tjepke Ekkelboom terug naar haar boothuis en krijgen de vrijwilligers van het Dordtse reddingstation zes uur na de eerste alarmering eindelijk rust. 
  3. Vrijdag 29 juni 2018 vergist een schipper zich bij Krimen aan den IJssel en vaart met zijn kruiser aan de verkeerde kant van de betonning langs. Een stranding is onvermijdelijk. De reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht Noord gaat direct ter plaatse.De kruiser ligt stevig op de zandbank achter de betonning. De 435 paardenkrachten van de Tjepke Ekkelboom hebben echter geen enkele moeite met de kruiser en trekken het scheepje vlot van de bank.Na controle op lekkage en het opnemen van de gegevens kan het scheepje zijn weg op eigen kracht vervolgen.
  4. Op zondag 24 juni 2018 worden de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht gealarmeerd in verband met een schip aan de grond in het Zuidergat van de Plomp.Omdat het scheepje hoog en droog zit, vaart de KBW 1910  alle rust uit naar de opgegeven positie in de Brabantse Biesbosch. De schipper van het scheepje had een nachtje zitten vissen op zijn vaste stekje. Het water was dit keer echter meer gezakt dan bij een normale eb en daarmee kwam zijn bootje muurvast te zitten. De 435 paardenkrachten van de KBW 1910 trekken het scheepje vlot los en brengen de visserman naar dieper water. De man kan zijn weg verder vervolgen.Drie uur na alarmering is de KBW 1910 weer terug in het boothuis. 
  5. Even na het middaguur op deze onrustige zondag gaat de pieper van de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht. Een motorboot onderweg van Streefkerk naar Dordrecht krijgt daar waar de rivieren Noord en Lek elkaar ontmoeten motorpech. Een naar punt op een door tegengestelde stromingen woelige rivier.De vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht varen met reddingboot Tjepke Ekkelboom naar Krimpen aan de Lek. Een passerende watersporter neemt intussen de motorboot op sleeptouw en legt deze vast aan een aangemeerde tanker. Door de onrustige rivier ligt de motorboot er erg onprettig.Zodra de Tjepke Ekkelboom aankomt springt een opstapper over en probeert met de schipper van de motorboot de motorstoring te verhelpen. Als dit niet lukt neemt de Tjepke Ekkelboom de motorboot op sleeptouw en brengt het schip in de veiligheid van de haven van Alblasserdam.Met een tevreden gevoel keren de redders weer terug naar het boothuis aan het Wantij.