KNRM Dordrecht

De KNRM redt mensen op zee en op het ruime binnenwater in Nederland. Snel, professioneel en kosteloos. De KNRM wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen.
  1. Op dinsdag 27 februari 2018 besluit een ervaren visser te gaan vissen op het water zuid van Werkendam. Met zijn rubberbootje roeit hij naar zijn stekkie. Van vissen komt niet veel want als hij zijn bootje wil vastleggen mislukt dit en het rubberbootje wordt door de stroming gegrepen.Het stroomt sterk en in de invallende schemer stroomt hij het stille Spijkerboor op. Op een plaatje in de Biesbosch weet hij aan land te komen. Hij zet zijn tent op en ligt de nacht uit.De man is zeer goed voorbereid op een verblijf van een vol etmaal in de kou en hij komt de nacht goed door.De volgende dag, woensdag 28 februari, wil hij zich met zijn bootje in veiligheid brengen. De stroming is echter te sterk. Op een gegeven moment raakt zijn bootje lek en met natte kleding belandt hij weer op het plaatje waar hij de nacht al had doorgebracht. De kou laat zich nu gelden. Zijn ervaring en goede voorbereiding maken dat hij aan het eind van de middag besluit de hulpdiensten te alarmeren. Zelf komt hij niet meer van dat plaatje af.De reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht en de RWS 73 van Rijkswaterstaat worden door de meldkamer naar de visser gedirigeerd.Voor de redders op de KBW 1910 is het een bitterkoude tocht die doet denken aan de barre tocht die de oude reddingboot DRB 49 ruim tien jaar geleden maakte over de Zeeuwse wateren. Met bevroren mutsen en ijsvorming op de reddingboot komen de vrijwilligers van KNRM Dordrecht ter plaatse.Twee opstappers gaan te water en waden naar het plaatje. Ze tillen de man naar de reddingboot. Ook tent, rugzak en rubberbootje van de man worden meegenomen.Eenmaal weer terug aan de wal en in de warmte van het boothuis komt de man snel weer op verhaal.Het is aan zijn goede voorbereiding en bekendheid met overleven in de kou te danken dat deze wintervisser het er goed van af gebracht heeft.De training voor de overige vrijwilligers is die avond het ijs- en sneeuwvrij maken van de KBW 1910. 
  2. De reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht vaart op 22 februari met grote spoed uit in verband met een man overboord in de Centrale Insteekhaven Moerdijk.Ter plaatse maakt de KBW 1910, samen met de brandweerboot Drimmelen, zoekslagen. Na anderhalf uur zoeken met duikers en schepen wordt de zoekactie beëindigd. De KBW 1910 keert terug naar het reddingstation.De volgende dag is het slachtoffer gevonden en geborgen.De bemanning krijgt op deze donderdag 22 februari weinig rust.Nadat de KBW 1910 uitrukgereed is gemaakt moeten de vrijwilligers er weer op uit naar een aan de grond gelopen zeiljacht op het Hollands Diep.Het zeiljacht wordt vlotgetrokken en na controle op lekkage kan het schip zelfstandig zijn weg vervolgen naar de Volkerak.Tegen etenstijd ligt de KBW 1910 weer gereed voor de volgende uitruk. 
  3. De reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht wordt op zaterdag 17 februari 2018 gealarmeerd in verband met een zinkend schip op het Wantij.De reddingboot is binnen tien minuten te water en met de bergingspomp aan boord snelt de Tjepke Ekkelboom het Wantij op.Ter hoogte van de Generaal S.H. Spoorstraat treft de bemanning een half gezonken motorscheepje aan. Het twaalf meter lange schip ligt met zijn boeg op de oeverbeschoeiing en het achterschip is onder water verdwenen.Na het maken van een sleepverbinding wordt het scheepje van de beschoeiing getrokken. Hierdoor komt het schip recht te liggen en kan er door de vrijwilligers van KNRM Dordrecht begonnen worden met het leegpompen van het schip.De bergingspomp heeft onvoldoende capaciteit om het schip helemaal te lichten, maar het blijft wel drijvende. Rijkswaterstaat is met de RWS 21 ter plaatse en waarschuwt een berger die het schip verder kan lichten. De Tjepke Ekkelboom keert retour reddingstation.De eigenaar van het schip heeft later zelf zijn schip geborgen.
  4. Omstreeks het middaguur wordt de vrijwillige bemanning van de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord gealarmeerd voor een medische evacuatie in de grienden rond Puttershoek. Een man is onwel geworden aan de waterkant. Binnen tien minuten is de reddingboot Tjepke Ekkelboom onderweg. Aan boord naast de reguliere vrijwillige bemanning ook twee ambulancemedewerkers.Ter plaatse kan de reddingboot niet aan de wal komen. De RWS73 van Rijkswaterstaat is eveneens ter plaatse gekomen en zorgt voor de scheepvaartbegeleiding op de Oude Maas zodat de opstappers van de Tjepke Ekkelboom veilig met de brancard overboord kunnen. Samen met de zoon van de onfortuinlijke man brengen ze hem aan boord van de Tjepke Ekkelboom. Het ambulancepersoneel verleent direct eerste hulp. Om de man zo spoedig mogelijk in een veilige en warme omgeving te krijgen is door de ambulancemedewerkers een tweede ambulance gealarmeerd voor Puttershoek. De Tjepke Ekkelboom draagt de man over aan de daar gearriveerde ambulance.Na het opnemen van gegevens keert de Tjepke Ekkelboom retour station.Tegen drie uur in de middag ligt de reddingboot weer gereed voor inzet en kan de vrijwillige bemanning weer terug naar hun werk. 
  5. Tijdens de storm op donderdagmorgen 18 januari 2018 zijn de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht drie keer ingezet om hulp te verlenen aan de binnenvaart. Bij het uitvaren van reddingboot KBW 1910 gaf de windmeter West 12 Beaufort aan. Op het Hollands Diep stonden golven van 2,5 meter.Rond 9:50 uur werden de Dordtse KNRM vrijwilligers gealarmeerd om in actie te komen voor een man overboord. Op de Bergsche Maas was de schipper van een binnenvaartschip te water geraakt.Onderweg naar de binnenvaarder kwam het bericht dat de schipper weer aan boord was. De man werd inmiddels geholpen door deskundige hulp. Hierop keerden de redders terug naar het reddingstation.De achtergebleven vrijwilligers waren ondertussen ook het water op met reddingboot Tjepke Ekkelboom. Op het Hollands Diep waren meerdere binnenvaartschepen in de problemen geraakt.Ter plaatse heeft de bemanning van reddingboot Tjepke Ekkelboom een binnenvaartschip met schade aan het stuurhuis geholpen naar de vluchthaven van ‘s-Gravendeel. Patrouillevaartuig RWS73 zorgde voor de begeleiding van een ander schip in moeilijkheden. De golven kwamen ruim over de stuurhuizen van de binnenvaarders heen.Tijdens het afmeren van het binnenvaartschip in de vluchthaven kwam de derde melding binnen. Er werd met spoed assistentie van de reddingboot gevraagd op de Beneden Merwede ter hoogte van Papendrecht.Een matroos had een lelijke val gemaakt tegen een bolderkast en was hierbij gewond geraakt. De opstappers van de Tjepke Ekkelboom verleenden eerste hulp en stabiliseerden het slachtoffer. De RPA 1 van het Havenbedrijf bracht het ambulancepersoneel aan boord om de hulpverlening over te nemen.De vrijwilligers konden na aantal uur hard werken weer terug naar het boothuis.