De komende verlaging van de maximumsnelheid kan levens kosten. Daarvoor vreest directeur Hans Janssen van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid. Dat komt doordat op 16 maart ook de limiet voor hulpdiensten met zwaailichten en sirenes omlaag gaat.

Wettelijk mogen deze noodvoertuigen maximaal 40 kilometer harder dan andere auto’s, vertelt Janssen: ,,Dus mogen we nu nog 170 rijden. Dat doen we niet heel vaak, maar het gebeurt. Als je bijvoorbeeld naar een reanimatie gaat, telt elke seconde. Dan wil je je niet in hoeven houden.’’

Hij durft niet te zeggen hoe vaak zijn medewerkers harder dan 140 rijden. ,,Maar het kan zijn dat onze aanrijtijden langer worden. Nu worden we daar niet streng op afgerekend, maar jij zult die hartaanval maar hebben.’’

Stikstofproblematiek

Voor zover hij weet is hierover door het Rijk nooit met de hulpdiensten gesproken. Hij wil zelfs niet uitsluiten dat domweg niet aan deze consequentie van de lagere snelheidslimiet gedacht is.

,,De hele discussie over de snelheid komt natuurlijk voort uit de stikstofproblematiek. Daar stonden wij buiten. Maar we hebben nu wel een landelijk probleem. We moeten als ambulancediensten snel inventariseren hoe groot dat is.’’